پشتیبانی

بهبود کیفیت دوران سالمندی با فیزیوتراپی

بهبود کیفیت دوران سالمندی با فیزیوتراپی


بازدید : 763 نفر


سازمان جهانی بهداشت سن 60 سالگی را ورود به دوران سالمندی تعریف کرده است. با افزایش سن به مرور توانایی ما در جابه‌جا شدن و حرکت کردن کاهش می‌یابد و تحرک سخت‌تر می‌شود.
 تصویر بهبود کیفیت دوران سالمندی با فیزیوتراپی
این موضوع به علت مشکلات مرتبط با سلامت یا صدمات خاص بروز می‌یابد. در این زمان همه ما به دنبال کیفیت بالاتر زندگی در دوران سالمندی هستیم.
فیزیوتراپی می‌تواند درد را در این دوره کاهش دهد، تحرک را بهبود بخشد و حتی آمادگی جسمانی از دست رفته را به سالمندان بازگرداند. فیزیوتراپیست‌ها تلاش می‌کنند تا حد ممکن زندگی فعال طولانی‌تری را برای سالمندان فراهم کنند و تا حد ممکن آنها را مستقل و توانمندتر نگه دارند.
با فیزیوتراپی فعالیت‌ها روز به روز راحت‌تر می‌شوند. برای مثال اگر در راه رفتن، بالارفتن از پله‌ها و خوابیدن و برخاستن از تخت خواب مشکل دارید فیزیوتراپی می‌تواند کمکتان کند.
همچنین بعد از زمین خوردن شما را به شرایط قبل باز می‌گرداند و در بسیاری از مواقع می‌تواند جایگزین درمان‌های جراحی شود.
گردن درد و کمردردهای دوران سالمندی، صدمات ورزشی، التهابات مفصلی، بیماری‌های قلبی، اختلالات تنفسی به دنبال آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه، مشکلات مرتبط با دیابت، کشیدگی‌ های مکرر عضلانی، بیماری‌های مغز و اعصاب مانند پارکینسون، آلزایمر، سکته مغزی و ای ال اس، پوکی استخوان، سرطان‌ها و بی‌اختیاری‌ها از موارد شایعی در دوران سالمندی هستند که فیزیوتراپی می‌تواند برای کاهش عوارض آنها بسیار کمک‌کننده باشد، اما به طور کلی ساییدگی و فرسودگی مفاصل و غضروف‌های آنها و افزایش روند از دست دادن کلسیم در استخوان‌ها و پوکی استخوان مهم‌ترین علت درد و ناتوانی افراد در دوران سالمندی است.
پروتکل‌های مختلف تمرین درمانی در فیزیوتراپی وجود دارد که برای هر یک از مشکلات فوق می‌تواند کمک‌کننده باشد.
تمرینات هوازی همچون راه رفتن و دوچرخه ثابت با پا و دست برای بیماری‌های قلبی و تنفسی درمانی مؤثر است که باید تحت نظارت مستقیم فیزیوتراپیست و همراه با کنترل ضربان قلب و نبض و وضعیت تنفس صورت گیرد.
تمرینات دامنه حرکتی همچون استفاده از قرقره‌ها و میله می‌تواند از خشکی مفاصل جلوگیری کند و تمرینات عملکردی مانند حمل اشیای سبک و انجام کارهای روزانه به روش صحیح می‌تواند استقلال افراد را در دوران سالمندی حفظ کند.
تمرینات تعادلی و هماهنگی هم از برنامه‌های تمرین درمانی مهمی است که مانع زمین‌خوردن افراد و افزایش چابکی و سرعت عمل آنان می‌شود.
دستگاه‌های فیزیوتراپی مانند تحریکات الکتریکی و لیزر و اولتراسوند به همراه گرما و سرمادرمانی نقش مهمی در کاهش دردها و التهابات مفصلی و عضلانی سالمندان دارند.
مگنت تراپی هم در پوکی استخوان و بدجوش خوردن شکستگی‌ها می‌تواند به سالمندان کمک کند.
ماساژ و تکنیک‌های دستی در بازگرداندن دامنه حرکتی مفاصل و انعطاف‌پذیری بافت‌های نرم روش‌هایی مفید و تأثیرگذار هستند.
تمرینات گروهی تحت رهبری یک فیزیوتراپیست هم از روش‌های بسیار مورد علاقه سالمندان است که به درمان حرکتی افراد، انگیزه و نشاط را هم اضافه می‌کنند و همراهی محرک‌های روحی و روانی با فعالیت‌های جسمانی اثر این درمان‌ها را دوچندان می‌کند.
دکتر پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / جام جم

 راه رفتن مجدد افراد با آسیب نخاعی و مشکلات نورولوژیک و کسب استقلال حرکتی در

کلینیک فیزیوتراپی آهنگ حرکت در شیراز 

ما اینجا هستیم

آدرس ارتباطی ما

آدرس :

شیراز- خیابان پوستچی(اسدآبادی) تقاطع هدایت مجتمع امیریه 2 طبقه سوم واحد 12

موبایل: 09176015026

     insta:https://instagram.com/rastgar.amin.pt

کلینیک فیزیوتراپی شیراز، فیزیوتراپی نخاع، کیلینیک فیزیوتراپی در شیراز

© طراحی و بهینه سازی گروه طراحی سیرن