پشتیبانی

فعالیت توانبخشی در کمتر از 10درصد بیمارستان های عمومی کشور

فعالیت توانبخشی در کمتر از 10درصد بیمارستان های عمومی کشور


بازدید : 1917 نفر

تهران- ایرنا- نایب رییس انجمن علمی کاردرمانی ایران با اشاره به اینکه کاردرمانی در بیمارستان های تحت پوشش نظام سلامت باید فعال شود، گفت: در حال حاضر کمتر از 10 درصد بیمارستان های عمومی بخش های توانبخشی دارند .
فعالیت توانبخشی در کمتر از 10درصد بیمارستان های عمومی کشور
دکتر محمدرضا اسدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی کاردرمانی در پنجم آبان، افزود: از این درصد در کشور، اغلب آن خدمت فیزیوتراتی بوده و شاید یک یا 2 درصد مربوط به کاردرمانی باشد.
در حوزه توانبخشی، شش خدمت ارایه می شود که شامل فیزیوتراپی، شنوایی شنایی، بینایی سنجی، گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی و کاردرمانی است.
اسدی به فعالیت دانشکده کاردرمانی در 9 استان کشور هم اشاره کرد و گفت: در این استان ها خدمات کاردرمانی در دانشکده ها انجام می گیرد و در بیمارستان های این استان ها هم الزامی به این کار نیست.
وی ادامه داد: علاوه بر بیمارستان های عمومی و حتی در بیمارستان های تخصصی که ارتباط با توانبخشی هم دارند، هنوز ردیف استخدامی به نام کاردرمانی وجود ندارد. 
وی با اشاره به اینکه کاردرمانی از نظر اقتصاد سلامت بسیار مقرون به صرفه است و جلوی عوارض بیشتر را می گیرد، بیان داشت: وزارت بهداشت کاملا پزشک سالار است و اهمیت لازم را به خدمات توانبخشی نمی دهد.

** حدود 10 میلیون معلول داریم 
به گفته اسدی، در هر جامعه 13 تا 15 درصد افراد دچار نوعی معلولیت می شوند که پیش بینی می شود در ایران حدود 10 میلیون نفر دارای معلولیت در طیف های مختلف از خفیف تا خیلی شدید داشته باشیم.
وی اظهار داشت: از مجموع معلولان کشور، حدود 10 درصد از سوی سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند اما بقیه این افراد در دریافت خدمات درمانی مستمر مورد نیاز دچار مشکلاتی هستند.
اسدی با اشاره به اینکه کاردرمانی، رشته توانبخشی است که می تواند در نظام سلامت به اقتصاد سلامت کمک اساسی کند، تاکید کرد: یاید یک نظام ارجاع خیلی متقن برای معلولان داشته باشیم تا خدمات مورد نیاز به همه این افراد به صورت مستمر ارایه شود.
نایب رییس انجمن علمی کاردرمانی ایران گفت: در حال حاضر حدود 13 دانشکده کاردرمانی در 8 یا 9 استان اقدام به تربیت نیروهای متخصص می کند.

** کاردرمانی در نظام سلامت باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند 
رییس انجمن علمی کاردرمانی ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه کاردرمانی در نظام سلامت هم جایگاه اش را پیدا نکرده است، گفت: سیستم نظام سلامت و بهداشت و درمان ما، باید اهمیت بیشتری به کاردرمانی دهد.
مهدی علیزاده زارعی اظهار داشت: نظام ارجاع در سیستم سلامت؛ کاردرمانی را به اندازه کافی نمی شناسد و به اندازه ای که باید، اعتقاد به کارایی و سودمندی آن ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه تعداد کاردرمانگران در ایران به اندازه استاندارد نیست، گفت: در کشورهایی حتی متوسط به ازای هر یک میلیون نفر بین 60 تا 100 نفر کاردرمانگر دارند. 
وی با اشاره به اینکه در کشور ما بین 6 هزار تا 8 هزار کاردرمانگر باید داشته باشیم که بتواند نیاز سیستم سلامت به خدمات کاردرمانی برطرف کنند، گفت: الان حدود 4 هزار کاردرمانگر داریم که حدود 3 هزار نفر آن فعال هستند. تقریبا 50 درصد نیاز به درمانگر داریم، البته این موضوع به این معنی نیست که بی رویه تعداد این افراد در کشور افزایش یابد.

** دانش کاردرمانگران ما خیلی نزدیک به استانداردهای دنیا است
وی اظهار داشت: سواد بالینی، اطلاعات و دانش کاردرمانگران ما خیلی نزدیک به استانداردهای جهان است ولی آنچه سبب می شود کاردرمانی جایگاه واقعی خود را هنوز در ایران پیدا نکرده باشد، شاید به دلیل است که این بخش در سیستم بهداشت و درمان ما هنوز خوب جا نیفتاده است.
علیزاده افزود: از نظر سواد کاردرمانگران در بالین، اختلاف بسیار کمی با سایر کشورهای دنیا داریم. حیطه بالینی و حتی متون و رفرنس های این حوزه براساس استانداردهای همه جای دنیا از جمله کشورهای پیشرفته انجام می شود.
وی گفت: کاردرمانی یک هدف کلی دارد و آن هم به حداکثر رساندن استقلال افرادی است که به هر دلیل دچار ناتوانی در کارها و اعمال روزمره شان شده اند. هر اختلالی به نحوی در عملکرد فرد یک محدودیت ایجاد می کند که با مشارکت درمانگران در تلاش هستند تا کارهایی را که به عهده اش است، طبق رول انجام دهند.
علیزاده افزود: شعار کاردرمانی بهبود و ارتقای کیفیت زندگی ، علیرغم وجود هر ناتوانی در هر سنی است. در این بخش از ظرفیت های موجود بهره گرفته می شود تا آنجایی که امکان دارد، فرد به زندگی قبلی برگردد.
دبیر انجمن علمی کاردرمانی ایران نیز در این نشست اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش هایی که در حوزه کاردرمانی با آن مواجه هستیم عدم پوشش بیمه خدمات کاردرمانی است.
عماد ملازاده افزود: معمولا در دنیا خدمتی که افراد نیاز بیشتری به ان داشته باشند یا فرایند آن طولانی تر یا زمان بر است، بیمه می شود، اما در کشور ما گرایش به این سمت نیست. 
علمی ** 1201 **2017

انتهای پیام /* 

کلینیک فیزیوتراپی شیراز، فیزیوتراپی در شیراز، فیزیوتراپی نخاع، فیزیوتراپی در شیراز

 راه رفتن مجدد افراد با آسیب نخاعی و مشکلات نورولوژیک و کسب استقلال حرکتی در

کلینیک فیزیوتراپی آهنگ حرکت در شیراز 

ما اینجا هستیم

آدرس ارتباطی ما

آدرس :

شیراز- خیابان پوستچی(اسدآبادی) تقاطع هدایت مجتمع امیریه 2 طبقه سوم واحد 12

موبایل: 09176015026

     insta:https://instagram.com/rastgar.amin.pt

کلینیک فیزیوتراپی شیراز، فیزیوتراپی نخاع، کیلینیک فیزیوتراپی در شیراز

© طراحی و بهینه سازی گروه طراحی سیرن