پشتیبانی

رباتی برای کمک به حرکت مبتلایان قطع مچ پا ساخته شد

رباتی برای کمک به حرکت مبتلایان قطع مچ پا ساخته شد


بازدید : 3167 نفر

تهران- ایرنا- یک محقق حوزه رباتیک و مکاترونیک موفق به ساخت رباتی بازومانند شده است که به افراد مبتلا به قطع مچ پا در حرکت کمک می کند.
رباتی برای کمک به حرکت مبتلایان قطع مچ پا ساخته شد
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت از چهارشنبه (دوم آبان) به مدت دو روز میزبان ششمین کنفرانس بین المللی مکاترونیک و رباتیک با محوریت ربات ­های پرنده و زیرآبی، ربات­ های بیولوژیکی، رباتیک شناختی، ربات­ های همکار، ربات ­های موازی، ربات ­های کابلی، سیستم­های کنترل، ربات های انسان­ نما، سیستم­ های هوشمند و رباتیک، پایداری ربات ­ها، سیستم­ های مکاترونیکی، شناسایی و مدل ­سازی، طراحی حرکت و یادگیری، مکاترونیک نوری، ربات­ های احتمالاتی، ربات­ های تغیر شکل پذیر، رباتیک در توانبخشی، کنترل در رباتیک، ربات های خدمات رسان، رباتیک از دور، رباتیک در پزشکی، بینایی و رباتیک، ربات ­های سیار، ربات­ های میکرو و نانو و زمینه­ های پیشرفته در رباتیک و مکاترونیک هوشمند بود. 
این کنفرانس که به همت انجمن رباتیک ایران، فرهنگستان علوم برگزار شد با نمایشگاهی به نام خلاقیت همراه بود که به گفته دبیر آن 25 تیم رباتیک دانش آموزی و دانشجویی در آن شرکت کردند. 
فرهاد رجایی یکی از شرکت کنندگان در نمایشگاه خلاقیت در مورد طرح خود به نام بازوی رباتیک مچ پا گفت: پروتز مچ پای هوشمند فعال برای کسانی که از زانو به پایین قطع عضو هستند؛ دو چالش اصلی داشت یکی بحث طراحی مکانیکی آن بوده است که این مچ پا به توان خیلی بالایی نیاز دارد. زیرا اگر قرار باشد توان توسط موتور تامین شود وزن آن خیلی زیاد می شود و نزدیک به شش هفت کیلو می رسد سعی کردیم مکانیزمی ارائه دهیم که وزن را کاهش دهیم.
این دانشجوی مکاترونیک دانشگاه تهران اضافه کرد: فنر با موتور استفاده کردیم این مکانیزم چند سال قبل ارائه شده بود ولی ما تغییراتی جزئی در آن دادیم و وزن سیستم را با استفاده از موتور کوچک تر پایین تر آوریم تا نیازهای کاربر را برای راه رفتن و دویدن تامین کنیم. 
مجری این طرح تاکید کرد: مشکل دوم که بحث اصلی ما نیز بود ردیابی تمایل کاربر بود که چگونه میل حرکتی فرد را بفهمیم؛ برای این منظور، حسگرهایی به بدن فرد و در واقع ساق پای او نصب می شود و وقتی او شروع به حرکت می کند بر اساس اطلاعات ساق پای او رفتار مچ پا به صورت لحظه ای و در زمان واقعی تخمین زده می شود زیرا مدل راه رفتن هر فرد متناسب با خود او و منحصر به فرد و متفاوت است و نمی توان از یک شیوه راه رفتن برای همه افراد استفاده کرد، اصطلاحا گیت/gait یا شیوه راه رفتن هر فرد فرق دارد.
وی یادآور شد: این قابلیت بر اساس حسگرها و پردازش اطلاعات این حسگرها و شبکه های عصبی، ارتباطی را بین رفتار ساق فرد و رفتار مچ پا ایجاد می کند زیرا معمولا در این بیماران ساق پا سالم است و از حس کردن قسمت ساق متوجه می شویم مچ پا چه رفتاری خواهد داشت. 
این محقق حوزه رباتیک افزود: این طرح در آزمایشگاه مرکزی پیشرفته دانشگاه تهران انجام شده است و در مرحله تجاری سازی قرار دارد، آن را اولین بار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران رونمایی کردیم که شرکت هایی علاقمند به سرمایه گذاری شدند ولی قصد داریم همچنان روی برخی وجوه آن کار کنیم. 
کنفرانس بین المللی مکاترونیک و رباتیک همچنین شاهد حضور یک ربات به نام پپر بود که همراه با مجری اصلی کار اجرا می کرد و پس از حضور روی سن، مشخص شد که توان حرکت و حرف زدن به زبان های فارسی و انگلیسی را دارد. 
دانش آموزان علاقمند به حوزه رباتیک در 17 تیم دانش آموزی همراه با ربات های خود شرکت کرده بودند و بعضی از مدارس نیز دانش آموزان را برای بازدید از نمایشگاه به دانشگاه علم و صنعت آوردند. 
علمی**9157*2017

انتهای پیام /* 

 راه رفتن مجدد افراد با آسیب نخاعی و مشکلات نورولوژیک و کسب استقلال حرکتی در

کلینیک فیزیوتراپی آهنگ حرکت در شیراز 

ما اینجا هستیم

آدرس ارتباطی ما

آدرس :

شیراز- خیابان پوستچی(اسدآبادی) تقاطع هدایت مجتمع امیریه 2 طبقه سوم واحد 12

موبایل: 09176015026

     insta:https://instagram.com/rastgar.amin.pt

کلینیک فیزیوتراپی شیراز، فیزیوتراپی نخاع، کیلینیک فیزیوتراپی در شیراز

© طراحی و بهینه سازی گروه طراحی سیرن